Voorkom Motorschade

De meest voorkomende oorzaken van motorschade komen door het volgende:

  • gebrek aan smering
  • gebrek aan koeling
  • storingen in de aansturing

Deze komen vaak door slecht onderhoud aan de auto en kunt u voorkomen.

Wanneer u slecht onderhoud pleegt aan een auto dan zijn de Bij een gebrek van koeling, smering, aansturing en een slecht onderhoud van de auto zijn de meest bekende oorzaken van de motorschade. Lees hier hoe kunt u de schade aan uw motor voorkomen:

Van het een komt het andere en om te voorkomen dat de gereviseerde motor ook weer direct schade lijdt dient u eerst de eerste oorzaak van de schade aan uw motor te identificeren.

Wees voorzichtig met siliconekit

U moet altijd voorzichtig zijn met de dosering van silicone. Teveel silicone of silicone in plaats van de origineel pakkingen naast de oliekanalen kan leiden tot verstoppen van de oliekanalen en dan stopt de smering!

Onderdelen zoals zuigerveren en nokkenasverstellers gaan vastzitten. Met minder smering verstoppen ook de filters en oliekanalen waardoor de levensduur van de motor aanzienlijk korter wordt.

Wanneer u geen verse nieuwe olie gebruikt dan kunnen de oliekanalen gaan verstoppen. U dient altijd een nieuwe oliekoeler te monteren. Gebruik nooit een tweededhandse of gespoelde oliekoeler, hier kan vervuiling zoals ijzerdeeltjes in blijven hangen. Dit zal onherroepelijk leiden tot schade aan uw gereviseerde motor.

Monteer altijd nieuwe oliekoeler 

Het doel van de motor oliekoeler is om het koelsysteem van de motor overtollige warmte uit de olie te laten verwijderen. De defect van de oliekooler kan leidt tot de ernstige motorschade, kijkt aub naar de volgende voorbeelden: 

Er lekt olie uit de oliekoeler – In dit geval zal de motor het zelfsmerende vermogen verliezen. Dit zal resulteren in een verhoogde temperatuur en voortijdige slijtage van onderdelen als gevolg van een verhoogde wrijving door het ontb reken van de juiste smering. 

Er lekt koelvloeistof uit de oliekoeler – Als er overmatig koelvloeistof uit de radiator of oliekoeler lekt, dan zal dit leiden tot oververhitting van de motor en uitval van mechanische delen.

Olie in het koelsysteem – Dit zal leiden tot een gebrek aan smering en zal uw motor ernstig beschadigen.

Koelvloeistof in olie –Hoge olieniveaus kunnen de motor beschadigen doordat de krukas de olie slaat tijdens het draaien?
Koelvloeistof in de olie – Hoge oliepaniveaus kunnen de motor beschadigen doordat de krukas de olie slaat tijdens het draaien.

Als laatst maar zeker niet het minst belangrijke
De oliekoeler verzamelt al het vuil en eventueel “ijzerdeeltjes” die ontstaan na motorschade. Als die schade doorkomt naar een nieuwe lager dan zal de motor nogmaals kapotgaan.

Het is bij een gereviseerde motor vereist dat hier een nieuwe oliekoelere wordt geplaatst

Controller de injectoren

De injectoren spelen een essentiële rol, deze doseren de brandstof in de motor waarna het vermengd wordt met zuurstof en de auto kan rijden. Bij niet goed werkende injectoren kan dit tot ernstige motorschade leiden.

Bij slecht werkende, vieze of verstopte injectoren zal dit ongewenste trillingen veroorzaken in de cilinder en kunnen uiteindelijk leiden tot barsten in de cilinder. Hier kan een grote lekkage van de injector zelfs leiden tot een verbrandde zuiger. 

Gebruik een distributie blokkades set 

Als de motor zonder distributieset is geleverd (bijvoorbeeld bij de CR motoren), dan dient u bij het ombouwen van de motor zelf de distributie op de juiste tijd te zetten. Vaak is het plaatsen van blokkade gereedschap de enige mogelijkheid om de distributie op tijd te zetten. 

Bij het opzetten van een distributieriem moet de timing van de nokkenas en krukas wel kloppend blijven. Wanneer de timing niet kloppend is, kan dit leiden tot definitieve schade aan de motor.

Motorinloop

Voor de eerste 1000km wordt u verzocht om de belasting van de motor te reduceren, trap het gaspedaal niet verder dan ¾ en schakel bij een toerental van maximaal; 2.500t/min voor een dieselmotor en 3.500t/min voor een benzinemotor. Verder dient u na 1.000km het oliefilter en de olie te vervangen en dan de volgende 2.000km de auto tot maximaal 80% van het vermogen te belasten.

WhatsApp chat